TheLawyer.sh
Tilbage

Bekendtgørelse om gebyrer og honorarer for ydelser efter lov om fremme af energibesparelser i bygninger

BEK nr 313 af 19/03/2025

DanmarkBekendtgørelse2025

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

§ 1

Denne bekendtgørelse omhandler fastsættelse, opkrævning og betaling af følgende gebyrer og honorarer for ydelser efter lov om fremme af energibesparelser i bygninger og bekendtgørelse om energimærkning af bygninger:

  1. Gebyrer for indberetning af energimærkninger af bygninger.
  1. Maksimale honorarer for energimærkning af bygninger.

§ 2

I denne bekendtgørelse forstås uvildig ekspert ved: En ekspert til attestering (energimærkning) af bygninger i et andet EU-land i medfør af national lovgivning eller administrative bestemmelser om uvildige eksperter, som gennemfører bestemmelserne i artikel 10 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/91/EF af 16. december 2002 om bygningers energimæssige ydeevne, som omarbejdet ved artikel 17 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/31/EU af 19. maj 2010.

§ 3

Certificerede energimærkningsfirmaer omfattet af lov om fremme af energibesparelser i bygninger og bekendtgørelse om energimærkning af bygninger skal betale de omkostninger, som er forbundet med Energistyrelsens opgaver i relation til registrering af certificerede energimærkningsfirmaer, tilsyn, kontrol, kvalitetssikring, drift af registre og andre IT-systemer samt anden administration vedrørende energimærkningsordningen. Omkostningerne fordeles på de enkelte firmaer, således at hvert firma betaler et beløb som nævnt i stk. 2-4 i forbindelse med indberetningen af en energimærkning.

Stk. 2

Der betales kr. 240, når det certificerede energimærkningsfirma indberetter en energimærkning af en bygning med en af følgende anvendelseskoder i BBR (kodenummer i parentes), jf. dog stk. 3:

  1. Fritliggende enfamiliehus (120).
  1. Række-, kæde- eller dobbelthus (130).
  1. Række-, kæde- og klyngehus (131).
  1. Dobbelthus (132).
  1. Stuehus til landbrugsejendom (110).
  1. Etagebolig-bygning, flerfamiliehus eller to-familiehus med et samlet etageareal under 300 m 2 (140).
  1. Anneks i tilknytning til helårsbolig (185).
  1. Anden bygning til helårsbeboelse (190).
Stk. 3

Der betales kr. 210, når det certificerede energimærkningsfirma indberetter en energimærkning af et enfamiliehus med anvendelseskode 110, 120, 130, 131 og 132, der er energimærket uden bygningsgennemgang i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om energimærkning af bygninger.

Stk. 4

Der betales kr. 430, når det certificerede energimærkningsfirma indberetter en energimærkning af en bygning i en kategori, som ikke er nævnt i stk. 2.

§ 4

Gebyrer efter § 3 opkræves af Energistyrelsen.

§ 5

Gebyr for indberetning af energimærkning, jf. § 3, stk. 2-4, opkræves hos de certificerede energimærkningsfirmaer ved indberetningen. Det er en forudsætning for indberetning, at der senest samtidigt sker betaling af gebyret.

§ 6

Beløbene efter § 5, betales senest samtidig med indberetningen.

§ 7

Gebyrerne reguleres i henhold til Statens Budgetvejledning, hvis gebyrindtægterne ikke svarer til Energistyrelsens langsigtede gennemsnitsomkostninger fordelt på de enkelte eftersyns- og mærkningsordninger.

§ 8

Certificerede energimærkningsfirmaer må ved energimærkning af et en- eller flerfamiliehus med anvendelseskode 110, 120, 130, 131, 132 eller 140 ikke kræve højere honorar end følgende, jf. dog stk. 3 og § 9 om nedsættelse af honorar:

  1. Under 100 m 2 : Maksimalt kr. 7.064 inkl. moms.
  1. 100-199 m 2 : Maksimalt kr. 7.771 inkl. moms.
  1. 200-299 m 2 : Maksimalt kr. 8.588 inkl. moms.
Stk. 2

Honorarer efter stk. 1 beregnes på baggrund af det samlede opvarmede etageareal for bygningen omfattet af mærkningen, beregnet i henhold til Håndbog for energikonsulenter, jf. bekendtgørelse om energimærkning af bygninger.

Stk. 3

Hvis der foretages fælles energimærkning af flere bygninger med anvendelseskode 130 eller 131, gælder de i stk. 1 nævnte maksimumshonorarer, når bygningerne tilsammen ikke overstiger 299 m 2 .

Stk. 4

Ved energimærkning af enfamiliehuse med anvendelseskode 110, 120, 130, 131 eller 132, der energimærkes uden bygningsgennemgang i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om energimærkning af bygninger, må honoraret ikke være højere end kr. 1.378 inkl. moms pr. bygning.

§ 9

De i § 8, stk. 1, nævnte honorarer nedsættes med følgende beløb:

  1. Kr. 331 inkl. moms, hvis ejendommen er opført efter 1. januar 1980.
  1. Kr. 1.105 inkl. moms, hvis der foreligger en energimærkning af bygningen, som er udarbejdet i henhold til de fra den 1. september 2006 gældende regler.
  1. Kr. 221 inkl. moms, hvis det certificerede energimærkningsfirma modtager målfaste bygningstegninger, som indeholder information om rørlængder og -dimensioner samt om isoleringstykkelser i skjulte konstruktioner.

§ 10

Honorarer efter kapitel 4 er inklusive alle omkostninger.

§ 11

Størrelsen af honorarer efter kapitel 4 er fastsat pr. 1. april 2025 og pristalsreguleres af Energistyrelsen med virkning fra den 1. januar hvert år efter Danmarks Statistiks nettoprisindeks. Reguleringen sker på grundlag af den årlige procentvise ændring i nettoprisindekset beregnet ud fra indekset i oktober måned. Energistyrelsen offentliggør størrelsen af de maksimale pristalsregulerede honorarer på Energistyrelsens hjemmeside.

§ 12

Klage over det certificerede energimærkningsfirmas fastsættelse af honorar efter denne bekendtgørelse kan indbringes for Energistyrelsen.

Stk. 2

Energistyrelsen kan i forbindelse med en klagesag efter stk. 1 pålægge det certificerede firma at tilbagebetale honoraret delvist.

§ 13

Afgørelser truffet af Energistyrelsen i henhold til denne bekendtgørelse kan ikke påklages til Energiklagenævnet eller til anden administrativ myndighed.

§ 14

Bestemmelserne i § 3, §§ 4 og 5, §§ 6-9 og §§10-13, finder tilsvarende anvendelse for en uvildig ekspert, der med henblik på at udføre energimærkninger af bygninger er lovligt etableret i et andet EU-land, i et EØS-land eller i et andet land, som EU har indgået aftale med, og som midlertidigt eller lejlighedsvist udfører energimærkninger som godkendt energikonsulent her i landet, jf. bekendtgørelse om energimærkning af bygninger. Dette gælder uanset om eksperten er tilknyttet et certificeret energimærkningsfirma.

§ 15

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april 2025.

Stk. 2

Bekendtgørelse nr. 60 af 27. januar 2011 om gebyrer og honorarer for ydelser efter lov om fremme af energibesparelser i bygninger ophæves.


Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

/Lars Aagaard / Iben Møller Søndergård/

Metadata

Type
Bekendtgørelse
År
2025
Ikrafttrædelsesdato
27. marts 2025