TheLawyer.sh
Tilbage

Bekendtgørelse om gebyr på gasområdet

BEK nr 1701 af 17/12/2025

DanmarkBekendtgørelse2025

Erhvervsministeriet

Gebyrer

§ 1

Gebyret til dækning af Erhvervsstyrelsens omkostninger på gasområdet udgør 24,6 mio. kr. i 2026 og 30,2 mio. kr. fra 2027 og frem.

Stk. 2

Gebyret er underlagt prisstigningsloftet. Gebyret reguleres derfor årligt med det generelle pris- og lønindeks inklusive niveaukorrektion og fratrækkes en produktivitetsfaktor på 2 pct. Der udestår regulering af gebyret for 2027 og efterfølgende år, jf. stk. 1.

Stk. 3

De endelige pristalsregulerede gebyrer gældende for årene fra 2027 og frem, jf. stk. 2, vil blive offentliggjort på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

§ 2

Gebyret efter § 1, stk. 1, opkræves årligt ad to omgange fra gasaktører i henhold til lovens § 29, stk. 2.

Stk. 2

Erhvervsstyrelsen opkræver et acontobeløb den 30. juni, og den 31. december foretages den endelige opkrævning af gebyret.

Stk. 3

I tilfælde af en efterfølgende korrektion af den punktafgift, som ligger til grund for den enkelte gasaktørs andel af gebyret, foretages en eventuel korrektion af gebyret i det år, hvor korrektionen af punktafgiften er registeret hos Skattestyrelsen. Korrektionen indgår dermed i det efterfølgende punktafgiftsgrundlag og får påvirkning for gebyrandelen i året, hvor korrektionen indgår.

Ikrafttræden

§ 3

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2026.


Sikkerhedsstyrelsen

/Katrine Winding / Karin Mølhave/

Metadata

Type
Bekendtgørelse
År
2025
Ikrafttrædelsesdato
17. december 2025