Bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i Forsyningstilsynet efter lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren
BEK nr 1407 af 27/11/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Anvendelsesområde og formål
§ 1
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på Forsyningstilsynets opkrævning af gebyrer til dækning af udgifterne forbundet med Forsyningstilsynets drift og opgavevaretagelse efter lov om CO 2 -fangstaktiviteter i forsyningssektoren og regler udstedt i medfør af loven.
Gebyrerne opkræves hos de virksomheder, der
- deltager i CO 2 -fangstaktiviteter knyttet til et el- eller varmeproduktionsanlæg efter § 1 i lov om CO 2 -fangstaktiviteter i forsyningssektoren,
- som Forsyningstilsynet fører tilsyn med efter § 17 i lov om CO 2 -fangstaktiviteter i forsyningssektoren, og
- hvis samlede levering af varme ab værk i det foregående kalenderår mindst har udgjort 100 TJ korrigeret for graddage.
Betalingsforpligtelser for virksomheder, der deltager i CO 2 -fangstaktiviteter knyttet til et el- eller varmeproduktionsanlæg
§ 2
Virksomheder, der er omfattet af § 1, stk. 2, skal betale det i stk. 2 fastsatte gebyr til dækning af Forsyningstilsynets omkostninger til tilsyn med overholdelsen af § 6, stk. 1, 1. pkt., § 7, stk. 1 og 2, § 11, stk. 1, og §§ 12 og 13 i lov om CO 2 -fangstaktiviteter i forsyningssektoren og regler udstedt i medfør af § 6, stk. 2, § 7, stk. 3, § 11, stk. 2, og § 14 i lov om CO 2 -fangstaktiviteter i forsyningssektoren.
For betaling efter stk. 1 fastsættes følgende takst pr. TJ varme leveret ab værk, korrigeret for graddage, der er leveret af det tilknyttede varmeproduktionsanlæg: 16,75 kr. pr. TJ.
Den leverede varme opgøres på baggrund af det tilknyttede varmeproduktionsanlægs årlige indberetning af energiforbrug og produktion til Energistyrelsens energiproducenttælling.
Takster og administrative bestemmelser
§ 3
Forsyningstilsynet opkræver betaling efter § 2.
Beløbet betales en gang årligt på baggrund af det foregående kalenderårs indberetninger, jf. § 2, stk. 3. Beløbet opkræves i 4. kvartal og indbetales senest 30 dage efter fakturaens udstedelse.
Hvis taksten for betalingen ændres, efter beløbet er opkrævet, jf. stk. 2 og § 2, stk. 2, indbetales differencen sammen med den nærmest følgende opkrævning.
Betales det opkrævede beløb ikke rettidigt, skal der betales renter heraf i medfør af renteloven.
§ 4
Efter udløbet af et kalenderår udarbejder Forsyningstilsynet en opgørelse over de beløb, som de omfattede virksomheder skal betale for det følgende år. Over- eller underdækning i forhold til Forsyningstilsynets omkostninger udlignes ved justering af de senere indbetalinger, så indtægter og omkostninger over tid balanceres, jf. Statens Budgetvejledning.
Ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 5
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2026.
Forsyningstilsynet
/Carsten Smidt / Jakob Schmidth/
Metadata
- Type
- Bekendtgørelse
- År
- 2025
- Ikrafttrædelsesdato
- 28. november 2025