TheLawyer.sh
Tilbage

Bekendtgørelse om afgift af indvejet mælk

BEK nr 88 af 26/01/2023

DanmarkBekendtgørelse2023

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

§ 1

Der skal erlægges en afgift på 1,15 øre pr. liter indvejet mælk, som er produceret i Danmark, og som af en mejerivirksomhed indvejes direkte fra mælkeproducenter.

§ 2

Mejerivirksomheden skal opkræve den i § 1 nævnte afgift hos mælkeproducenten og hver måned, senest den 20. i måneden, indsende indberetning til Mælkeafgiftsfonden, c/o Mejeriforeningen, Agro Food Park 13, 8220 Aarhus N, om det indvejede kvantum mælk i den foregående månedsperiode. Dokumentation for indberetningernes rigtighed skal på begæring forelægges Fødevarestyrelsen.

Stk. 2

Afgiftsbeløbet skal anføres i mejerivirksomhedens løbende afregning til mælkeproducenterne.

Stk. 3

Mejerivirksomheden skal indbetale den opkrævede afgift for hver månedsperiode til Mælkeafgiftsfondens konto i Nordea Bank, reg. nr. 2211, kontonr. 0251324689 senest 45 dage efter månedsperiodens afslutning.

Stk. 4

Hvis det samlede afgiftsgrundlag hos mejerivirksomheden for hver månedsperiode udgør mindre end 50 kr., skal afgiften ikke indbetales til Mælkeafgiftsfonden.

§ 3

Beløb, der ikke betales rettidigt, tillægges efter landbrugsstøttelovens § 20, stk. 1, en årlig rente svarende til den rente, der er fastsat i henhold til rentelovens § 5, fra forfaldsdagen at regne. Den tillagte rente udgør dog mindst 50 kr.

§ 4

Der er udpantningsret for forfaldne beløb efter lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, herunder for de i § 3 nævnte rentebeløb.

§ 5

Medmindre højere straf er forskyldt efter kapitel 5 i landbrugsstøtteloven straffes med bøde den der:

  1. Undlader at opkræve afgifter i henhold til § 2, stk. 1, 1. pkt.
  1. Undlader at forlægge dokumentation for indberetningens rigtighed i henhold til § 2, stk. 1, 2. pkt.
  1. Undlader at indbetale afgifter i henhold til § 2, stk. 3.
Stk. 2

Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.

§ 6

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. marts 2023.

Stk. 2

Bekendtgørelse nr. 2181 af 26. november 2021 om afgift af indvejet mælk ophæves.


Landbrugsstyrelsen

/Lars Storm Gregersen / Anya Kristina Cheng Dahl/

Metadata

Type
Bekendtgørelse
År
2023
Ikrafttrædelsesdato
27. januar 2023
Bekendtgørelse om afgift af indvejet mælk | TheLawyer.sh