TheLawyer.sh
Tilbage

Bekendtgørelse om deling af billetindtægter i hovedstadsområdet

BEK nr 804 af 04/05/2021

DanmarkBekendtgørelse2021

Transportministeriet

Anvendelsesområde

§ 1

Delingen af billetindtægterne fra offentlig servicetrafik for rejser internt i hovedstadsområdet mellem trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører trafik som offentlig service på kontrakt med staten, sker på grundlag af den gennemsnitlige indtægt pr. solorejse.

§ 2

Hovedstadsområdet omfatter kommunerne i Region Hovedstaden (ekskl. Bornholms Regionskommune) samt Greve, Køge, Lejre, Roskilde, Solrød og Stevns kommuner.

Principper for indtægtsdeling

§ 3

Indtægter fra rejser foretaget alene med et transportmiddel (solorejseindtægter) fordeles til de respektive selskaber på grundlag af den gennemsnitlige indtægt pr. solorejse.

Stk. 2

Indtægterne fra rejser foretaget med mere end et transportmiddel (kombirejseindtægter) fordeles mellem selskaberne forholdsmæssigt i forhold til hvert enkelt selskabs gennemsnitlige indtægt pr. solorejse.

Stk. 3

Der skelnes mellem følgende fem forskellige transportmidler, der i henhold til denne bekendtgørelse hver især opfattes som ét transportmiddel:

  1. Offentlig servicetrafik med Movia (lokaltog, bus, havnebus mv.).
  1. Offentlig servicetrafik med metro.
  1. Offentlig servicetrafik med S-tog på forhandlet kontrakt med staten.
  1. Offentlig servicetrafik med DSB fjern- og regionaltog på Kyst- og Kastrupbanen på forhandlet kontrakt med staten.
  1. Offentlig servicetrafik med øvrige DSB fjern- og regionaltog på forhandlet kontrakt med staten.

§ 4

De beregnede billetindtægter i alle selskaber nedskaleres, således at summen af de beregnede indtægter stemmer overens med de reelle takstindtægter. Nedskaleringen sker med fastholdelse af den forholdsmæssige deling af indtægterne selskaberne imellem.

Administration

§ 5

Trafikstyrelsen administrerer delingen af billetindtægter.

Stk. 2

De definitioner, afgrænsninger og tællemetoder mv., som er aftalt mellem de i § 1 nævnte selskaber, indgår i Trafikstyrelsens deling af billetindtægter.

Ikrafttræden

§ 6

Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. maj 2021.

Stk. 2

Bekendtgørelsen har virkning fra 1. januar 2021.

Stk. 3

Bekendtgørelsen ophæves den 31. december 2021.

Stk. 4

Bekendtgørelse nr. 1369 af 11. december 2019 om deling af billetindtægter i hovedstadsområdet ophæves.


Trafikstyrelsen

/Carsten Falk Hansen / Jan Albrecht/

Metadata

Type
Bekendtgørelse
År
2021
Ikrafttrædelsesdato
5. maj 2021