Bekendtgørelse om forbud mod at lande med passagerer uden negativ COVID-19-test
BEK nr 678 af 19/04/2021
Transportministeriet
Anvendelsesområde
§ 1
Denne bekendtgørelse finder anvendelse for såvel kommercielle som ikke-kommercielle luftfartsoperatører, der flyver med passagerer fra en lufthavn, der ikke er beliggende i Danmark, Grønland eller Færøerne, til en lufthavn, der er beliggende i Danmark.
Forbud mod landing med passagerer uden negativ COVID-19-test
§ 2
Luftfartsoperatører, jf. § 1, må ikke lande i danske lufthavne med passagerer over 12 år, der ikke kan fremvise en negativ COVID-19-test, jf. §§ 3 og 4.
Kravet om fremvisning af negativ COVID-19-test efter stk. 1 gælder ikke for:
- Luftfartsselskabets besætning, der er i tjeneste, medmindre der er tale om ikke-kommercielle flyvninger.
- Passagerer ombord på et luftfarttøj, der alene foretager en teknisk mellemlanding, og hvor passagererne ikke forlader fartøjet.
Krav til COVID-19-test
§ 3
En negativ COVID-19-test, der er foretaget mere end 24 timer før den pågældende flyafgang, kan ikke benyttes som dokumentation for, at kravet efter § 2, stk. 1, er opfyldt.
Testen for COVID-19 skal enten være en antigen-test eller en PCR-test for at kunne benyttes som dokumentation for, at kravet efter § 2, stk. 1, er opfyldt.
En positiv COVID-19-test, som er mindst to uger og højst 180 dage gammel regnet fra den pågældende flyafgang, anses også som dokumentation for et negativt testresultat.
§ 4
Af dokumentationen for, at en COVID-19-test er foretaget, skal følgende oplysninger fremgå:
- Personens navn, jf. stk. 2.
- Tidspunktet for testtagning.
- Udsteder af testresultatet, herunder kontaktinformationer for udstederen.
Personens navn, jf. stk. 1, nr. 1, skal svare til navnet på passagerens pas.
COVID-19-testresultatet kan foreligge både i papirformat og elektronisk.
COVID-19-testresultatet skal foreligge på dansk, svensk, norsk, engelsk, tysk, spansk, fransk eller italiensk.
Straf
§ 5
Efter luftfartslovens § 149, stk. 8, straffes overtrædelse af § 2, stk. 1, med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Efter luftfartslovens § 149, stk. 14, kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Ikrafttræden
§ 6
Bekendtgørelsen træder i kraft den 21. april 2021.
Bekendtgørelsen ophæves den 1. maj 2021.
Transportministeriet
/Benny Engelbrecht / Christian Løvenbalck Haxthausen/
Metadata
- Type
- Bekendtgørelse
- År
- 2021
- Ikrafttrædelsesdato
- 8. maj 2021