TheLawyer.sh
Tilbage

Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og dødsboskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget)

LOV nr 92 af 31/01/2020

DanmarkLov2020

Skatteministeriet

§ 1

I aktieavancebeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1148 af 29. august 2016, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 84 af 30. januar 2019 og senest ved § 1 i lov nr. 1576 af 27. december 2019, foretages følgende ændringer:

  1. I § 7 ændres »44-47« til: »44-46«.
  1. I § 17, stk. 4, 1. pkt., ændres »22, 44 og 47« til: »22 og 44«.
  1. I § 18, stk. 3, ændres »32, 36 og 47« til: »32 og 36«.
  1. I § 38, stk. 4, 1. pkt., ændres »23-29, 46 og 47,« til: »23-29 og 46,«.
  1. I § 44, stk. 1, 1. pkt., ændres »stk. 3-6« til: »stk. 3-5«.
  1. § 44, stk. 3, ophæves. Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5.
  1. Overskrifterne før § 47 ophæves.
  1. § 47 ophæves.

§ 2

I dødsboskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 426 af 28. marts 2019, som ændret ved § 8 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages følgende ændring:

  1. § 36, stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3.

§ 3

Loven træder i kraft den 1. februar 2020.

Stk. 2

§ 1, nr. 1-3 og 6, og § 2 har virkning for aktieafståelser, der finder sted den 1. februar 2020 eller senere.

Stk. 3

§ 1, nr. 4, har virkning ved indtræden af skattepligt efter aktieavancebeskatningslovens § 38 den 1. februar 2020 eller senere.

Stk. 4

§ 1 gælder dog ikke for aktier, der afstås ved en opløsning af selskabet i kalenderåret 2020, hvis der, for så vidt angår selskabet, senest den 4. december 2019 er indgivet anmodning til told- og skatteforvaltningen om skattekvittance eller en erklæring om, at der ikke foreligger skatte- og afgiftskrav mod selskabet, jf. selskabslovens § 216, stk. 2, eller der senest på samme tidspunkt er indgivet anmeldelse til Erhvervsstyrelsen af en beslutning om likvidation, jf. selskabslovens § 220, stk. 1.


Givet på Amalienborg

Under Vor Kongelige Hånd og Segl

/MARGRETHE R. / Morten Bødskov/

Metadata

Type
Lov
År
2020
Ikrafttrædelsesdato
31. januar 2020