TheLawyer.sh
Tilbage

Bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling efter lov om Forsyningstilsynet

BEK nr 780 af 29/05/2020

DanmarkBekendtgørelse2020

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Anvendelsesområder og formål

§ 1

Denne bekendtgørelse finder anvendelse på Forsyningstilsynets opkrævning af gebyrer til dækning af omkostninger forbundet med Forsyningstilsynets drift og opgavevaretagelse efter lov om Forsyningstilsynet, og regler udstedt i medfør af loven, herunder bekendtgørelse nr. 1281 af 2. december 2019 om Forsyningstilsynets overvågnings- og analyseopgaver, bekendtgørelse nr. 270 af 19. marts 2020 om Forsyningstilsynets arbejdsplan og bekendtgørelse nr. 192 af 28. februar 2019 om Forsyningstilsynets kontaktudvalg.

Betalingsforpligtelser for Energinet, netvirksomheder og elhandelsvirksomheder

§ 2

Energinet, netvirksomheder og elhandelsvirksomheder, som Forsyningstilsynet fører tilsyn med efter lov om elforsyning, skal betale det i stk. 2-4 fastsatte gebyr til dækning af Forsyningstilsynets omkostninger til drift og opgavevaretagelse efter lov om Forsyningstilsynet, jf. § 1.

Stk. 2

For Energinets betaling efter stk. 1 fastsættes følgende takst pr. GWh, der transporteres gennem eltransmissionsnettet til forbrug i Danmark: 32,03 kr. pr. GWh.

Stk. 3

For netvirksomheders betaling efter stk. 1 fastsættes følgende takst pr. GWh, der transporteres gennem netvirksomhedens net til forbrug i Danmark: 32,03 kr. pr. GWh.

Stk. 4

For elhandelsvirksomheders betaling efter stk. 1 fastsættes følgende takst pr. GWh, der leveres til forbrug i Danmark: 32,03 kr. pr. GWh.

§ 3

Gebyrer efter § 2 beregnes på baggrund af opgørelser over målinger af elektricitet i det foregående kalenderår. Energinet skal på Forsyningstilsynets anmodning indsende det nødvendige datagrundlag til beregning af gebyrerne.

Betalingsforpligtelser for transmissionsselskabet, lagerselskabet, naturgasdistributionsselskaber og naturgasleverandører

§ 4

Transmissionsselskabet, lagerselskabet, naturgasdistributionsselskaber og naturgasleverandører, som Forsyningstilsynet fører tilsyn med efter lov om naturgasforsyning, skal betale det i stk. 2-5 fastsatte gebyr til dækning af Forsyningstilsynets omkostninger til drift og opgavevaretagelse efter lov om Forsyningstilsynet, jf. § 1.

Stk. 2

For transmissionsselskabets betaling efter stk. 1 fastsættes følgende takst pr. million Nm3 naturgas med en nedre brændværdi på 39,6 MJ pr. Nm3, der transporteres gennem gastransmissionsnettet til forbrug i Danmark: 316,07 kr. pr. million Nm3, jf. dog stk. 6.

Stk. 3

For lagerselskabets betaling efter stk. 1 fastsættes følgende takst pr. million Nm3 naturgas med en nedre brændværdi på 39,6 MJ pr. Nm3, der transporteres gennem gastransmissionsnettet til forbrug i Danmark: 316,07 kr. pr. million Nm3, jf. dog stk. 6.

Stk. 4

For naturgasdistributionsselskabers betaling efter stk. 1 fastsættes følgende takst pr. million Nm3 naturgas med en nedre brændværdi på 39,6 MJ pr. Nm3, der transporteres gennem naturgasdistributionsselskabets net til forbrug i Danmark: 316,07 kr. pr. million Nm3, jf. dog stk. 6.

Stk. 5

For naturgasleverandørers betaling efter stk. 1 fastsættes følgende takst pr. million Nm3 naturgas med en nedre brændværdi på 39,6 MJ pr. Nm3, der sælges til forbrug i Danmark og som ikke er forsyningspligtprodukt: 316,07 kr. pr. million Nm3, jf. dog stk. 6.

Stk. 6

Hvis den nedre brændværdi for naturgassen er forskellig fra 39,6 MJ pr. Nm3, ændres betalingen i henhold til stk. 2-5 forholdsmæssigt derefter.

§ 5

Gebyrer efter § 4 beregnes på baggrund af opgørelser over målinger af naturgasmængder i det foregående kalenderår. Energinet skal på Forsyningstilsynets anmodning indsende det nødvendige datagrundlag til beregning af gebyrerne.

Varmeforsyningsvirksomhedernes betalingsforpligtelser

§ 6

Forsyningstilsynets omkostninger efter bekendtgørelsens § 1 skal dækkes af de selskaber

  1. der ejer anlæg til produktion af varme,
  1. hvis hovedbeskæftigelse er energiproduktion eller affaldsforbrænding,
  1. hvis samlede levering af varme ab værk i det foregående kalenderår mindst har udgjort 100 TJ, korrigeret for graddage, og
  1. som Forsyningstilsynet fører tilsyn med.
Stk. 2

Betalingen erlægges af de selskaber, der er omfattet af stk. 1, pr. TJ varme leveret ab værk, korrigeret for graddage. Der anvendes følgende takst 22,49 kr. pr. TJ.

Stk. 3

Den leverede varme opgøres på baggrund af selskabets årlige indberetning af energiforbrug og -produktion til Energistyrelsens energiproducenttælling.

Administrative bestemmelser

§ 7

De beløb, som skal betales til Forsyningstilsynet i medfør af § 2, og § 4, opkræves af Forsyningstilsynet halvårligt som acontobetalinger. De beløb, som skal betales til Forsyningstilsynet i medfør af § 6, opkræves af Forsyningstilsynet en gang årligt.

Stk. 2

Beløb, opkrævet efter stk. 1 indbetales senest 30 dage efter fakturaens udstedelse.

Stk. 3

Betales det opkrævede beløb ikke rettidigt, skal der betales renter heraf i medfør af renteloven.

Ikrafttræden

§ 8

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2020.


Forsyningstilsynet

/Carsten Smidt / Keith Christian Fobian/

Metadata

Type
Bekendtgørelse
År
2020
Ikrafttrædelsesdato
5. juni 2020