TheLawyer.sh
Tilbage

Bekendtgørelse om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens gebyrer på postområdet

BEK nr 2286 af 29/12/2020

DanmarkBekendtgørelse2020

Transportministeriet

Anvendelsesområde m.v.

§ 1

Denne bekendtgørelse fastsætter bestemmelser om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens gebyrer for udstedelse af tilladelse til postbefordring efter postlovens §§ 3 og 14, for godkendelse af takstfastsættelse efter postlovens § 15, stk. 4, samt for varetagelse af tilsyn efter postlovens § 23.

Stk. 2

Postvirksomheder, herunder den befordringspligtige postvirksomhed, betaler gebyrer til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen efter satserne i denne bekendtgørelse.

Stk. 3

Ved postvirksomheder forstås virksomheder, der udøver erhvervsmæssig postbefordring.

Stk. 4

Ved adresserede forsendelser forstås breve og pakker samt dagblade, magasiner, kataloger m.m.

Betaling af gebyrer

§ 2

For følgende ydelser betaler postvirksomheder et gebyr efter regning:

  1. Udstedelse af tilladelse til postbefordring efter postlovens §§ 3 og 14.
  1. Godkendelse af takstfastsættelse efter postlovens § 15, stk. 4.
Stk. 2

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan viderefakturere særlige omkostninger til ansøger, herunder til særlig teknisk bistand, eventuelle rejseomkostninger m.v., som afholdes i forbindelse med konkret behandling af sagen.

§ 3

Gebyrer fastsat i medfør af § 2, stk. 1, er baseret på en timesats på 1.160 kr.

§ 4

For Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens omkostninger ved varetagelse af den generelle tilsynsindsats, herunder markedsovervågning, statistikindsamling, analyser, kvalitetskontrol, klagesagsbehandling m.v., betaler postvirksomheder et formålsbestemt gebyr efter postlovens § 23.

§ 5

Det formålsbestemte gebyr, der er anført i § 4, udgør 3,31 kr. for hver 1.000 befordrede adresserede forsendelser, som er omfattet af tilladelseskravet, og opkræves årligt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Gebyret opkræves hver den 15. marts for det forudgående år. Gebyret skal indbetales til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen senest den 1. april.

Stk. 2

Postvirksomhederne indsender hvert år senest den 1. marts en årsopgørelse over antal befordrede adresserede forsendelser for det foregående kalenderår vedlagt en erklæring fra en revisor.

Stk. 3

Beløb under 1.000 kr. opkræves ikke.

§ 6

Udebliver betaling af gebyrer efter §§ 2 og 4 efter sidste rettidige indbetalingsdag, kan Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen opkræve et ekspeditionsgebyr på 100 kr. for hver rykkerskrivelse. Der tillægges renter i overensstemmelse med rentelovens § 5.

Klageadgang

§ 7

Afgørelser truffet af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for transportministeren eller anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelse om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forskrifter.

Ikrafttræden m.v.

§ 8

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2021.

Stk. 2

Bekendtgørelse nr. 1285 af 20. november 2019 om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens gebyrer på postområdet ophæves.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

/Carsten Falk Hansen / Dorthe Laursen/

Metadata

Type
Bekendtgørelse
År
2020
Ikrafttrædelsesdato
31. december 2020
Bekendtgørelse om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens gebyrer på postområdet | TheLawyer.sh