TheLawyer.sh
Tilbage

Bekendtgørelse om produktionsafgift på frø

BEK nr 2130 af 17/12/2020

DanmarkBekendtgørelse2020

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

§ 1

For græs-, kløver- og havefrø, der avles her i landet, skal der betales en afgift. Afgiften udgør 2 promille af det samlede afregningsbeløb, der kontraktmæssigt tilkommer avleren i perioden 1. juli til 30. juni, inden fradrag af omkostninger til tørring og rensning, men før tillæg af merværdiafgift.

§ 2

Det påhviler køberen af danskavlet græs-, kløver- og havefrø at tilbageholde den i § 1 nævnte afgift ved den endelige afregning med avleren hvert år senest den 11. juni. Køberen skal inden 3 uger efter afregningen sende en opgørelse over produktionsafgiften for frø og indbetale afgiften til Frøafgiftsfonden, Axeltorv 3, 1609 København V.

Stk. 2

De i stk. 1 nævnte forpligtelser påhviler ligeledes en udenlandsk købers repræsentant her i landet, såfremt afregningen med avleren sker gennem ham.

Stk. 3

I tilfælde, hvor afregning til avleren sker direkte fra en udenlandsk køber, påhviler det avleren at indbetale den i § 1 nævnte afgift. Avleren skal inden 14 dage efter modtagelsen af afregningsbeløbet sende en opgørelse over produktionsafgiften for frø og indbetale afgiften til Frøafgiftsfonden, Axeltorv 3, 1609 København V.

Stk. 4

Opgørelsen skal afgives på et oplysningsskema, som kan rekvireres ved kontakt til Frøafgiftsfonden og er tilgængeligt på Frøafgiftsfondens hjemmeside.

§ 3

Enhver virksomhed, der erhvervsmæssigt sælger certificeret frø af græsmarksbælgplanter og græsser på det danske marked, skal anmeldes og registreres i Frøafgiftsfonden, Axeltorv 3, 1609 København V.

Stk. 2

De i stk. 1 nævnte forpligtelser gælder ikke for virksomheder, der udelukkende udportionerer og videresælger frø, der er købt i registrerede virksomheder.

§ 4

Ved hvert salg af certificeret frø af græsmarksbælgplanter og græsser til forbrugere eller ikke registrerede virksomheder her i landet skal betales en afgift. Afgiften udgør 1,25 kr./kg af det samlede salg i perioden 1. juli til 30. juni.

Stk. 2

Afgiften indgår i Frøafgiftsfonden, Axeltorv 3, 1609 København V.

§ 5

Afgiftspligten påhviler den registrerede virksomhed. Virksomheden skal hvert år senest den 31. august indsende en opgørelse pr. 30. juni over salget af markfrø i de foregående 12 måneder og samtidig indbetale afgiftsbeløbet til Frøafgiftsfonden.

Stk. 2

En registreret virksomhed, der ikke i de foregående 12 måneder har solgt afgiftspligtigt certificeret frø af græsmarksbælgplanter og græsser, skal hvert år senest den 31. august give Frøafgiftsfonden oplysninger herom.

Stk. 3

Opgørelsen nævnt i stk. 1 og oplysninger nævnt i stk. 2 skal afgives på et oplysningsskema, som kan rekvireres ved kontakt til Frøafgiftsfonden og er tilgængeligt på Frøafgiftsfondens hjemmeside.

§ 6

Hvis den årlige afgiftsindbetaling er under 30.000 kr., skal afgiftsindbetaleren, jf. § 2, stk. 1-3, og § 4, stk. 1, bekræfte på tro og love, at de oplysninger, som er afgivet på oplysningsskemaet, jf. § 2, stk. 4, og § 5 stk. 3, er korrekte.

Stk. 2

Hvis den årlige afgiftsindbetaling er på 30.000 kr. eller derover, skal en godkendt revisor attestere opgørelsens overensstemmelse med afgiftsindbetalerens registreringer og bogholderi.

Stk. 3

Den godkendte revisor skal erklære sig om opgørelsen af afgiften, jf. stk. 2. Erklæringen skal være i overensstemmelse med ISRS 4400 DK, som er den internationale standard om aftalte arbejdshandlinger vedrørende regnskabsmæssige oplysninger, og yderligere krav ifølge dansk revisorlovgivning. Revisoren skal indsende erklæringen i et skema, som kan rekvireres ved kontakt til Landbrugsstyrelsen og er tilgængeligt på Landbrugsstyrelsens hjemmeside.

§ 7

Fonden udtager årligt et antal afgiftsopgørelser, jf. § 2, stk. 1-3, og § 5, stk. 1, til stikprøvekontrol. Stikprøvekontrollen foretages kun af opgørelser under 30.000 kr., jf. § 6, stk. 1.

Stk. 2

Fonden kan pålægge afgiftsindbetalerne, hvis afgiftsopgørelse er udtaget til stikprøve, jf. stk. 1, at udlevere supplerende oplysninger og dokumentation i form af regnskabsmateriale, bilag, korrespondance mv. til brug for vurdering af opgørelsens korrekthed.

§ 8

Beløb, der ikke betales rettidigt, tillægges efter landbrugsstøttelovens § 20, stk. 1, en årlig rente svarende til den rente, der er fastsat i henhold til rentelovens § 5, fra forfaldsdagen at regne. Den tillagte rente udgør dog mindst 50 kr.

§ 9

Der er udpantningsret for forfaldne beløb efter § 11 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, herunder for de i § 8 nævnte rentebeløb.

§ 10

Medmindre højere straf er forskyldt efter kapitel 5 i landbrugsstøtteloven straffes med bøde den, der:

  1. Undlader at indsende opgørelse i henhold til § 2, stk. 1-3, eller § 5 stk. 1.
  1. Undlader at indsende oplysninger i henhold til § 5, stk. 2.
  1. Undlader at indbetale afgifter i henhold til § 2, stk. 1-3, eller § 5, stk. 1, jf. § 4, stk. 1.
  1. Undlader at anmelde sin virksomhed til registrering i henhold § 3, stk. 1.
  1. Afgiver ukorrekte oplysninger i henhold til § 6, stk. 1.
  1. Afgiver urigtig erklæring i henhold til § 6, stk. 3.
  1. Undlader at udlevere supplerende oplysninger og dokumentation i henhold til § 7, stk. 2.
Stk. 2

Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.

§ 11

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2021.

Stk. 2

Bekendtgørelse nr. 1189 af 25. november 2019 om produktionsafgift på frø ophæves.


Landbrugsstyrelsen

/Jette Petersen / Christina Holm Davidsen/

Metadata

Type
Bekendtgørelse
År
2020
Ikrafttrædelsesdato
23. december 2020